Als een bedrijf, zoals bijvoorbeeld je telecomaanbieder, de prijs van een abonnement verhoogt, mag je als consument in principe de overeenkomst opzeggen. Maar als het gaat om een kleine prijsverhoging ter hoogte van de inflatie, dan mag je niet zomaar opzeggen, zo blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof.
Europese regels stellen dat abonnees hun contract zonder boete kunnen opzeggen als de contractvoorwaarden worden aangepast. Maar het hof stelt dat een inflatiecorrectie daar niet onder valt.
Telecombedrijven mogen hun tarieven verhogen met de inflatie. Deze prijsverhoging kan niet door consumenten worden aangegrepen hun contract op te zeggen. Dat stelt het Europees Hof van Justitie donderdag in een vonnis in een zaak tussen de Oostenrijkse consumentenbond en telecomaanbieder A1 Telekom.
Algemene voorwaarden
Belangrijk is wel dat een bedrijf jou als consument tijdig, zeker een maand van tevoren, meldt dat de prijs wordt gewijzigd. Ook moet hij bij het afsluiten van de dienst hebben aangegeven dat er eventueel inflatiecorrectie kan worden toegepast.
Met aan algemene zin als ‘onder voorbehoud van prijswijzigingen’ komt de aanbieder van een abonnement niet weg. Dat moet specifieker.
Bron: ANP / Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl